Voertuig berging, zorg voor het juiste recovery materiaal.
Het is eigenlijk het allereerste accessoire wat je aan moet schaffen als je gaat 4×4 rijden, een goed sleeplint of sleeptouw.
Dit samen met een aantal goede harp- of D-sluitingen is iets wat je eigenlijk altijd bij je moet hebben als je een 4×4 rit gaat doen.
Of de rit nou licht of zwaar is, je moet altijd iemand anders kunnen helpen als die persoon zich vast heeft gereden.Want het zou jou ook zo maar eens kunnen overkomen…….
Wat is recovery materiaal nu eigenlijk? Eigenlijk al het materiaal wat je nodig hebt om de auto weer los te krijgen als hij vast zit in de modder, zand of sneeuw.
Hieronder een aantal van de spullen die daarvoor gebruikt kunnen worden.
Als eerste een kinetisch sleeplint of sleeptouw. Een kinetisch sleeplint of sleeptouw heeft 15-25% rek.
Als je ooit een auto los getrokken hebt met een sleeplint zonder rek, dan weet je waarom dit prettig is.
Niet alleen voor je vullingen, maar het chassis van de auto krijgt een enorme opdonder als je een stijf lint gebruikt.
Kinetische (beweging) energie = massa x snelheid. Om voldoende energie te creëren om de achterste auto los te trekken, heb je dus snelheid nodig.
Doe je dit met een niet kinetisch lint, dan kan je 4×4 grote schade oplopen.
Afgebroken sleepogen, kromme chassis etc, dat heb je liever niet na een dagje spelen in het zand.
Een variant op het sleeplint is de Black Snake.
Dit kinetische touw is met rubber omwikkeld en daardoor minder vatbaar voor vuil en water.
Na gebruik afkloppen en opbergen. Hij wordt niet nat en kan daardoor direct opgeborgen worden.
Hij is erg soepel en kan klein opgerold worden.
Wist u trouwens dat de rek enorm afneemt als een touw nat is?
Al deze linten en touwen moeten vastgemaakt worden met een harp- of D-sluiting aan een voldoende sterk sleepoog.
Maak het sleeplint nooit vast aan de trekhaak, daar is hij niet voor gemaakt!
Een set Maxtrax rijplaten kunnen heel goed van pas komen als je alleen op pad gaat.
Vaak heb je net niet genoeg grip in de klei, of zak je weg in het mulle zand.
Dan kan een set goede rijplaten heel handig zijn. Je steekt ze onder je wielen, en laat deze langzaam (zonder wielspin) grip zoeken op de platen.
Doordat je een paar cm omhoog komt, kan het zijn dat je net uit het spoor kan komen.
Goedkoop zijn ze niet, maar wij hebben nog nooit een set MaxTrax rijplaten zien breken in tegenstelling tot de kopie’s.
Een Airjack is een geweldig hulpmiddel, vooral als je niet zou houdt van graven.
Onder het chassis plaatsen, slang op de uitlaat en hij tilt de hele auto omhoog.
Je kan dan de kuilen dicht schuiven en wegrijden. Erg handig in zand en sneeuw, minder in de klei en op stenen.
Ja, natuurlijk de Good Old Shovel. Dit uber-eenvoudige stukje gereedschap heeft al velen gered, zij het niet met een paar druppeltjes zweet.
Voor in het zand of de sneeuw zeer effectief.
En dan is er natuurlijk het ultieme redmiddel. De lier.
Als bovenstaande hulpmiddelen niet meer werken, dan kan de lier je redden.
Nadeel van de lier is dat hij 3 keer zo duur als bovenstaande delen bij elkaar.
Kijk voor alle informatie over lieren op deze pagina.
Er is dus meer recovery materiaal dan je in eerste instantie zou denken.
Voor meer informatie mail naar info@saris4x4.nl