The Blue Lizard
De ombouw van een standaard Volkswagen Amarok naar een uniek project genoemd The Blue Lizard
In 2016 werd het idee geboren. We gaan een unieke auto bouwen.
Een auto die geschikt is voor dagelijks gebruik, maar daarnaast kant-en-klaar is voor 4×4 reizen en expeditie.
Een auto die geweldig rijdt, er fantastisch uitziet en ook nog eens praktisch is.
Samen met onze leverancier Delta 4×4 en Black Sheep Innovations hebben wij op basis van de nieuwe VW Amarok V6 een platform ontwikkeld die uniek is in zijn soort.
Het begon met de Beast uitvoeringen van Delta 4×4, die de looks en terreinvaardigheid hebben van een echte 4×4, met de luxe van een moderne auto.
Met de praktische oplossingen van Black Sheep Innovations moest dit gecombineerd worden, naar wens van Hans, die er dagelijks in rijdt.
Het standaard B-stijl schot werd verwijderd en een eigen ontwerp schot werd op de C-stijl geplaatst. De ruimte hierachter hebben we gebruikt voor de watertank, 2e accu, regeling voor de zonnepanelen, omvormer en ARB compressor. Bijkomend voordeel is dat beide ramen van de achterportieren open mogen zijn, prettig in gebruik en zeker zo veilig.
Na kentekenaanvraag en RDW keuring was het tijd voor het onderstel. . Aan de voorzijde hebben wij Old Man Emu Nitrocharger Sport schodempers gemonteerd met een verzwaarde veer, om het extra gewicht van de lier en lierbumper goed aan te kunnen. Ook geeft dit 2-3 cm extra hoogte, wat niet alleen voor de bodemvrijheid gunstig is, maar ook optisch heel prettig is. De Amarok staat behoorlijk met de neus naar beneden af fabriek. De Amarok V6 was al uitgerust met het verzwaarde veerpakket aan de achterzijde, dus daar was niet direct behoefte aan meer laadvermogen of hoogte. Wel hebben we daar ook de schokdempers vervangen voor de HD OME Nitrocharger Sport schokdempers. Hierna was het tijd voor de bodylift. Een kit van maar liefst 10 cm is geplaatst. Alle leidingen, aansluitingen, kabels etc moet aangepast worden. Een klus van 35-40 uur arbeid! Bijkomende uitdaging is de lierbumper. Deze is namelijk standaard niet geschikt voor de bodylift, en dus de montagesteunen moesten opnieuw getekend en gemaakt worden.
Na de bodylift en verhoging was het tijd voor de wielen en verbreding. De Delta Klassik B past perfect bij de uitstraling die we zochten, en de kwaliteit is top. Voor de 35×12.50R18 BF Goodrich All Terrain KO2 banden hadden we ook wel een serieuze velg nodig! Om de brede velgen met banden binnen de wielkasten te houden, hebben we de Delta 4×4 spatbordverbreding van +7 cm gemonteerd. Deze zijn aan de voorzijde aangepast aan de vorm van de lierbumper, en uiteraard in kleur gepoten.
De volgende stap was de lier en lierbumper. De speciaal bestelde lierbumper uit Zuid-Amerika kwam met veel vertraging binnen. De steunen zijn aangepast voor de bodylift, en bij de spatbordverbreding hebben we de bumper zo aangepast dat deze perfect aansluit bij de bredere spatbordranden. De Warn Zeon Platinum met liertouw gemonteerd met een zware hoofdstroomschakelaar en afneembare kentekenplaathouder. De sensoren zijn behouden in de voorbumper.
Als laatste stap was het de achterzijde. In samenwerking met Black Sheep Innovations hebben wij het 2e prototype van het tent-lift systeem bedacht en ontworpen. Dit in combinatie met de extra opbergruimte in de laadbak maakt deze auto direct een reisauto. Het grote voordeel van het tent-lift-systeem is de doorrijdhoogte, veel lagere luchtweerstand (en dus brandstofverbruik), minder kwestbaar voor takken en struiken in het terrein, en je zwaartepunt wat veel lager ligt dan bij “hoge” montage van de daktent. En niet geheel onbelangrijk; het ziet er ook nog eens veel beter uit (al zeggen we het zelf). Met de daktent op deze manier gemonteerd heb je het beste van 2 werelden. Hij is met enkele handelingen omhoog te klappen, waarna je er gewoon onderdoor kan lopen en dus ook een ondertent kan monteren.
Bovenop de cabine is een Black Sheep Roof Platform geplaatst, welke vrijwel geruisloos is. Hierin verzonken zijn 2 zonnepanelen van 50W geplaatst, voor het opladen van de 2e accu bij stilstand. Deze samen moeten voldoende capaciteit hebben om de National Luna compressor koelkast van stroom te voorzien, ook voor langere tijd.
Om wat extra licht in de duisternis te scheppen, hebben we 6 PIAA LED verstralers gemonteerd.
Een kleine opsomming van de aanpassingen:
- OME HD verhoogd veerpakket
- Bodylift 100 mm
- Lierbumper met dagrijlichten, aangepast voor bodylift
- Warn Zeon 10 Spydura met liertouw
- TJM Airtec snorkel
- Heavy Duty sidebars/rocksliders
- Delta Klassik B 9×18 velgen met beadlock optiek
- BF Goodrich All Terrain KO2 banden in de maat 35×12.50R18
- Delta 4×4 Fender Flares spatbordverbreding +7 cm per zijde
- Black Sheep tent-lift-systeem
- Black Sheep Tailgate Storage opbegsysteem in achterklep voor: Koken in de achterklep
- Dakconsole Black Sheep Roofconsole
- Meters voor bakolie, turbodruk en motortemperatuur in Black Sheep instrumenten console op dashboard
- Black Sheep dak platform met 100W zonnepanelen
- National Luna Dual Battery System voor scheiding Optima YellowTop huishoudaccu
- ARB Twin Motor compressor met dubbele aansluiting
- 150W 220V omvormer
- 40 liter watertank
- Uitschuifbare laadvloer met 6 Frontrunner Wolf Packs
- 6 PIAA LP530 LED verstralers
- C-stijl ombouw grijs kenteken
- National Luna Weekender Twin compressor koelkast
- 20 mm spoorverbreders
Heeft u vragen over dit project, wilt u hem een keer live zien of de mogelijkheden voor uw 4×4 bespreken? Bel naar 0488-431422 of stuur een e-mail voor een afspraak met Robbert.