Airconditioning – Onderhoud en gebruik
Een airconditioning kan in alle jaargetijden gebruikt worden.
In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, is de installatie namelijk niet alleen bedoeld om de interieurtemperatuur te verlagen, maar vooral om de lucht de conditioneren.
Hieronder wordt, naast temperatuurregeling, ook verstaan het regelen van de luchtvochtigheid.
Een hoge luchtvochtigheid openbaart zich door een benauwd en onprettig gevoel.
Bovendien kan dit beslagen ramen tot gevolg hebben, hetgeen de veiligheid niet ten goede komt.
Met een ingeschakelde airconditioning heeft u hier geen last van.
Deze is namelijk altijd te gebruiken in combinatie met de verwarming, zodat u zelf de gewenste temperatuur in kunt stellen.
Hierdoor beschikt u over de mogelijkheid om in de zomer te kiezen voor koude, droge lucht en in de winter voor verwarmde, droge lucht.
Voor het bedienen van de airconditioning zijn er twee schakelaars beschikbaar:
1. De aan/uit-schakelaar;dit is een druktoets, schuif- of draaischakelaar die gemerkt is met de letters -AC-, of met een sneeuwkristalsymbool.
2. De recirculatie-schakelaar; eveneens een druktoets, schuif- of draaischakelaar die gemerkt is met ‘REC’, of met een cirkel van pijltjes.
Door deze te activeren wordt de toevoer van de, vaak door uitlaatgassen van andere auto’s verontreinigde, buitenlucht afgesloten.
Hierdoor wordt interieurlucht aangezogen die, na koelen, drogen en eventueel weer verwarmen, teruggeblazen wordt in het voertuig.
GEBRUIK IN DE ZOMER
Om een maximale koeling te krijgen, is het aan te bevelen om de recirculatiestand te kiezen.
Hierdoor wordt de aangezogen lucht steeds verder gekoeld, zodat in het gehele interieur een temperatuursverlaging bereikt wordt.
De aanjaagschakelaar kan in het begin het beste in de stand -HOOG- gezet worden.
Na verloop van tijd kan een lagere stand gekozen worden als de grootste warmte verdwenen is.
Laat de luchtstroom bij voorkeur uit de midden-roosters van het dashboard plaatsvinden, rechtstreeks op het bovenlichaam gericht. Dit wordt bij koelen als het meest prettigste ervaren.
GEBRUIK IN DE WINTER
Door in de winter de airconditioning te gebruiken tijdens regenachtig weer, kan men beslagen ruiten voorkomen. Schakel hiervoor de recirculatie uit, zodat buitenlucht aangezogen wordt.
Zet de aircoschakelaar in de stand -AAN- en stel de gewenste temperatuur in met behulp van de verwarmingsbediening.
Richt de luchtstroom op de voorruit. De binnenkomende lucht zal nu door de airco gekoeld worden, waardoor droging plaatsvindt.
Daarna wordt deze lucht door de kachel verwarmd, waardoor men warme, droge lucht krijgt.
Dit heeft een snelle ontwaseming van de voorruit (en eventueel zijruiten) tot gevolg.
Om daarna een maximale verwarming van het interieur te verkrijgen, kan men het beste de airconditioning uitschakelen, de temperatuurregeling op maximaal zetten en de luchtstroom op de voetenruimte richten. Dit wordt bij verwarmen meestal als het prettigste ervaren.
ONDERHOUD
Als een airconditioninginstallatie gedurende lange tijd niet gebruikt wordt, zal het koudemiddel langzaam uit de installatie verdwijnen. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat de afmetingen niet gesmeerd worden tijdens stilstand.
Het ontbreken van voldoende koudemiddel is de meest voorkomende storing die in het voorjaar optreedt.
Dit kunt u voorkomen door de airco regelmatig te gebruiken, minimaal 1 keer per maand gedurende 30 minuten. Maar ook bij regelmatig gebruik verliest uw airco zo’n 5-8% koudemiddel per jaar.
Hiernaast adviseren wij om jaarlijks in het voorjaar uw airconditioning te laten controleren op een goede werking.
Uw auto heeft regelmatig onderhoud nodig; Uw airconditioning ook!!
Wij hopen u met deze informatie op weg te helpen met een beter gebruik van uw airco.
En als dat even niet lukt, u toch het hoofd koel kan houden en ons een bezoekje brengt.
Een temperatuurscontrole voeren wij kosteloos voor u uit.
Mocht het zo zijn dat er een volledige service nodig is, dan wordt dit in overleg uitgevoerd en kost dit € 125,- ex BTW.
Uw airconditioning is dan leeg gehaald, gecontroleerd op lekkage, opnieuw gevuld en is er nieuwe olie en contrastvloeistof toegevoegd.