Het differentieel is een onmisbaar stukje techniek.
Zonder het differentieel zouden bochten niet mogelijk zijn.
Toch kan het zijn dat reparatie noodzakelijk is.
Voordat wij kunnen zeggen wat de kosten gaan worden zullen we eerst een goede diagnose moeten stellen.
Soms kan dit zonder demonteren, in sommige gevallen zullen we het differentieel of delen ervan moeten demonteren.
Op het moment dat de schade bekend is, gaan we kijken wat de mogelijkheden voor reparatie zijn.
Want helaas is het in sommige gevallen nog steeds zo dat er geen onderdelen beschikbaar zijn.
Steeds vaker zien we dat dealers enkel een compleet differentieel of aandrijfas aanbieden, en niet naar de mogelijkheid van reparatie kijken.
Auto’s zoals de Volvo XC60, XC70 en BMW X3 en X5 zijn voorbeelden waarvan via de normale wegen geen losse delen verkrijgbaar zijn.
Gelukkig kunnen wij door inkoop door heel Europa vaak wel een alternatief bieden.
Reparatie of revisie van de aandrijfas of differentieel is dan in vele gevallen wel mogelijk.
Nadat u akkoord heeft gegeven op de gemaakte offerte, gaan wij de onderdelen bestellen en het differentieel repareren of reviseren.
Op het moment dat blijkt dat reparatie te kostbaar wordt, kunnen we ook gebruik maken van gebruikte onderdelen. Dit gaat uiteraard in overleg.
Een veel gehoorde klacht is een “zingend” differentieel. Omdat dit meerdere oorzaken kan hebben, kunnen wij dus ook niet van te voren zeggen wat de reparatie ervan gaat kosten.
Als er slijtage is aan kroon en pignonwiel lopen de kosten voor de onderdelen behoorlijk op.
In de meeste gevallen zal de auto dus een paar nachtjes bij ons moeten slapen, zodat we voor u de beste reparatie kunnen uitvoeren.
Wilt u meer weten over de werking van het differentieel? Kijk dan eens op deze pagina
Heeft u een geluid in uw differentieel of aandrijfas? Neem dan contact met ons op via werkplaats@saris4x4.nl
Vermeld daarbij dan uw kenteken en chassisnummer, zodat wij de juiste informatie ter beschikking hebben.