Banden
Saris 4×4 is DE bandenspecialist op het gebied van 4×4 banden.
U bent bij ons verzekert dat u vakkundig geadviseerd wordt over de aanschaf van bijvoorbeeld nieuwe banden en wielen, bandenspanning, profieldiepte, maar ook winterbanden.
Voor allerhande specialistische werkzaamheden, zoals balanceren en uitlijnen, bent u hier ook aan het goede adres.
Een band is veel meer dan de zwarte banden die onder uw voertuig zitten en noodzakelijk zijn voor vervoer.
Een band lijkt uit één geheel te bestaan. Echter, het tegendeel is waar.
Een band bestaat uit verschillende delen, die we van de buitenkant niet kunnen onderscheiden.
De belangrijkste delen van een band zijn:
• Karkas (ply-lagen)
• Hielen
• Voering
• Loopvlak
• Gordels
• Zijkanten
Hieronder staat een afbeelding van de doorsnee van een band:
Op de zijkant van een band staat een schat aan informatie over de constructie en eigenschappen van een band.
1. Bandenmaat
215 = bandbreedte in mm
/45 = hoogte/breedteverhouding 45%
R = radiaalconstructie
17 = hiel- of velgdiameter in inches
91 = draagvermogenindex (load index)
V = snelheidssymbool (speed index)
XL = gebruikscode om aan te geven dat de band sterker is dan andere banden in dezelfde maat. Het symbool vervangt de aanduiding ‘reinforced’.
2. Fabrieks- of merknaam
3. Profiel of bandtype
4. Radiaalband
5. Tubelessuitvoering
6. M + S (Modder en Sneeuw)
Naast M + S staat op veel banden het sneeuwvloksymbool. Dit is bijvoorbeeld op de BF Goodrich en General AT2 .
7. Fabricagedatum (41e week 2008)
8. E-certificaatnummer
Het S-symbool geeft aan dat de band voldoet aan de Europese norm ECE R 30. Achter de E staat de code voor het land waar de band gekeurd is (bijvoorbeeld: E4 = Nederland)
9. Land van herkomst
11. DOT (Department of Transport)
12. DOT-code
De band is aan deze code te identificeren (producent, plaats, bandafmeting en bandconstructie)
13. Voorschrift voor de maximale bandenspanning en de daarvoor geldende bandbelasting 14. Opgave van het aantal lagen en het daarvoor gebruikte materiaal:
Tread = loopvlak: 1 laag rayon (karkas) + 2 lagen staal (gordel) + 1 laag nylon (stabilisatiegordel) Sidewall = zijwand/wang: 1 laag rayon
15. TWI (Tread Wear Indicators)
Aanwijzing voor de positie van de slijtage-indicatoren
16. UTQG-voorschrift voor relatieve levensduur
17. UTQG-voorschrift voor relatieve remeigenschappen op nat wegdek
18. UTQG-voorschrift voor hittebestendigheid onderverdeeld in een klasse A, B en C
Het snelheidssymbool weergegeven op de zijkant van een band bij de bandenmaat is essentieel.
Het vertelt u precies de snelheid waarvoor de band gemaakt is aan te kunnen.
Belastingsindex / Max. Belasting per wiel (kg)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Rating
|
K
|
L
|
M
|
N
|
P
|
Q
|
R
|
S
|
T
|
H
|
V
|
W
|
Y
|
ZR
|
Max. km/h
|
110
|
120
|
130
|
140
|
150
|
160
|
170
|
180
|
190
|
210
|
240
|
270
|
300
|
240+
|
Max. mph
|
68
|
75
|
81
|
87
|
93
|
100
|
106
|
113
|
118
|
130
|
150
|
168
|
186
|
149+
|
Voor meer informatie over de beste 4×4 band voor uw 4WD, klik hier. voor alle 4×4, SUV en offroad banden.
Ook voor montage, balanceren en uitlijnen van uw 4×4 banden bent u bij ons aan het juiste adres.