Grijs kenteken ombouw
Dé grijs kenteken specialist
Wil je jouw auto laten ombouwen naar een grijs kenteken? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Met onze jarenlange ervaring wat betreft het ombouwen van SUV/4×4 voertuigen naar een grijs kenteken, mogen wij onszelf wel de grijs kenteken specialist noemen. Het ombouwen naar grijs kenteken heeft te maken met fiscale wet- en regelgevingen. Om een auto goedgekeurd te krijgen bij de RDW en belastingdienst moet deze voldoen aan de huidige regelgevingen en inrichtingseisen. Fiscaal gezien wordt er niet gesproken over ‘grijs kenteken’ maar over het ombouwen naar ‘lichte bedrijfsauto/bestelauto’, ook wel categorie/typegoedkeuring N1 (Voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwde voertuigen met een maximummassa van ten hoogste 3.5 ton).
Gelukkig zijn wij op de hoogte van alle actuele regelgevingen en inrichtingseisen en ben je met jouw auto bij ons aan het juiste adres.
Waarom een auto ombouwen naar grijs kenteken?
- Lagere motorrijtuigenbelasting – Je betaald het MRB tarief voor bestelauto’s
- Geen aanschafbelasting (BPM) betalen in enkele gevallen – Bij de aanschaf van een nieuwe bedrijfsauto of gebruikte (import) bedrijfsauto, hoeft er geen BPM betaald te worden mits de Datum Eerste Toelating (DET) tot uiterlijk 31 december 2024 is en de auto al voorzien is van de juiste categorie bedrijfsvoertuig N1. Vanaf 1 januari 2025 is de BPM-vrijstelling voor ondernemers vervallen. Dit betekent dat je voor auto’s met Datum Eerste Toelating vanaf 1 januari 2025 de BPM moet gaan betalen. Ook bij categoriewijzigingen van M1 naar N1 (ook al is de DET tot 31 december 2024) zal er BPM betaald moeten worden. Staat jouw auto al tenaamgesteld op Nederlands kenteken en is de BPM al afgedragen, dan kun je deze in Nederland helaas niet meer terug vragen.
Hoe werkt het ombouwen naar grijs kenteken?
De huidige inrichtingseisen blijven continue in ontwikkeling. Wij zorgen ervoor te allen tijde op de hoogte te zijn van alle eisen. Inrichtingseisen zijn te vinden op de site van de RDW, Belastingdienst, en kaderbesluiten van de wetten overheid. Wij hebben een goede samenwerking met de RDW waardoor wij worden voorzien van de juiste informatie, en er is nauw overleg in eventuele twijfelgevallen.
Voor de ombouw van de voertuigen gebruiken wij een goede en nette ombouwmethode. Wij werken niet met ombouwset, maar alles is volledig maatwerk. In de basis moet een auto voldoen aan:
- de maten van het fiscaal blok (meestal 125 cm lang, minimaal 20 cm breed, en 98 cm hoog),
- een (volledig) tussenschot achter de voorstoelen,
- achterbanken komen te vervallen,
- een vlakke keurings-laadvloer,
- en moeten diverse ramen vervangen worden voor panelen.
Wij streven ernaar een ombouw te realiseren die gelijkwaardig is aan de kwaliteitsnorm van de auto. Wij willen de looks zo origineel als mogelijk behouden en streven naar een kwalitatief nette afwerking. Blinderingspanelen worden netjes gespoten of waar mogelijk wordt de originele glasplaat/ruit weer teruggezet. Het tussenschot, laadvloer, en binnenkant van de blinderingspanelen worden netjes met stof bekleed (standaard zwart). Doordat een ombouw veel maatwerk betreft, is het bespreken van persoonlijke voorkeuren ook altijd mogelijk. Enkele voorbeelden van door ons omgebouwde 4×4 voertuigen naar grijs kenteken vindt u hier.
Ook niet onbelangrijk om te weten zijn de volgende zaken:
- De blinderingpanelen worden standaard zwart gespoten (privacy glas look). Wanneer mogelijk worden de blinderingspanelen aan de buitenkant bekleed met (de originele) ruit. De laadruimte en binnenkant panelen wordt met stof bekleed, standaard kleur zwart.
- De werking van de inflatable curtains (gordijn airbags) kan beïnvloed worden door het tussenschot.
- Het raam in het tussenschot kan enige schittering in de binnenspiegel veroorzaken.
- Alle gedemonteerde onderdelen worden ingepakt en terug geleverd. Mogelijk komen de originele ramen of sierlijsten te vervallen i.v.m. hergebruik van de rubbers. In enkele gevallen moet het originele rubber en/of sierlijsten hergebruikt worden om deze over te zetten naar de blindering. Hierdoor kan het zijn dat het glas niet meer te hergebruiken is. Daarnaast wordt waar mogelijk de originele ruit/glasplaat weer teruggezet waardoor de ruit bij terugbouw in de meeste gevallen ook niet hergebruikt kan worden.
- Mogelijk is plaatsing van het reservewiel niet meer mogelijk i.v.m. het verlagen van de vloer.
Het complete traject verzorgd door Saris 4×4
Door de jaren heen hebben wij veel tijd, geld en energie gestoken om te komen tot de kennis en ervaringen van het ‘grijs kenteken’ ombouw. Elke ombouw is maatwerk en moet ontwikkeld worden. Daarnaast moet je zeker op de hoogte zijn van alle actuele regels en inrichtingseisen om een auto bij de RDW door de keuring te krijgen. Om er zeker van te zijn dat onze omgebouwde auto’s ook op de juiste manier door de keuring heen komen, bieden wij jou het complete pakket aan diensten. Je hoeft alleen de auto aan te schaffen en de auto naar ons toe te (laten) brengen en wij verzorgen de rest:
- Ombouw naar grijs kenteken
- RDW keuring
- Binnen EU import keuring
- Tenaamstelling
- BPM opgave en fiscaal akkoord bij de Belastingdienst
- Kentekenregistratie
Welke auto’s kunnen wij ombouwen?
Inmiddels hebben wij al diverse merken omgebouwd, waaronder (foto en filmmateriaal zijn ter beeldvorming en kan in details afwijken van de huidige ombouw door eventuele tussentijdse (wets)wijzigingen of verricht maatwerk naar wens van de klant. Denk bijvoorbeeld aan wijzigingen of afwijkingen in materialen, vormgeving, kleuren, en/of afmetingen waardoor de ombouw er net iets anders uit kan komen te zien):
- Ford Ranger
- Isuzu D-Max
- Land Rover Defender 110
- Land Rover Discovery 3, 4, 5
- Land Rover Discovery Sport
- Land Rover Range Rover vanaf 2013
- Land Rover Range Rover Sport vanaf 2014
- Land Rover Range Rover Vogue tot 2013
- Mercedes G (lange wielbasis)
- Mitsubishi L200
- Nissan Navara
- Toyota FJ Cruiser
- Toyota Hilux
- Toyota Land Cruiser
- Volkswagen Amarok
- Volvo XC90
- En nog veel meer
Voldoe aan de inrichtingseisen – voorkom boetes
Let op: Wanneer je een auto hebt gekocht op ‘grijs kenteken’ wil dat nog niet direct zeggen dat de auto fiscaal ook aan de eisen voldoet. Het kan zijn dat de regelgeving gedurende de jaren veranderd is waardoor jouw gekochte voertuig niet voldoet aan de huidige regelgeving. Je bent hier zelf verantwoordelijk voor, dus zorg ervoor dat jouw auto ook te allen tijde voldoet aan de actuele wet- en regelgeving omtrent het ‘grijs kenteken’ bedrijfsauto N1. Mocht je twijfels hebben of jouw gekochte auto voldoet aan de regelgeving? Maak dan een afspraak in onze werkplaats zodat een monteur jouw auto kan nalopen en meten.
Ben je ondernemer en wil je ook profiteren van de fiscale voordelen van een grijs kenteken ombouw? Neem contact met ons op voor meer informatie:
Email: info@saris4x4.nl
Telefoon: 0031 488431422
Of kom gezellig langs
