Koeling

Wat zorgt er zoal voor de koeling van de motor? Dat is de olie en de koelvloeistof.
De koelvloeistof doet dit samen met de radiateur, maar soms is dit niet voldoende.

TD5+eletro fans

Extra gemonteerd zit een ventilator met een elektromotor of een visco koppeling.
Deze koppeling zorgt ervoor dat de ventilator achter de radiator extra lucht gaat aanzuigen als de motor boven een bepaalde temperatuur komt.

De viscose koppeling blijkt een verfijnd stukje techniek te zijn.
Er zit een Bi-metaal (metaal dat onder invloed van warmte van vorm verandert) in, siliconenvloeistof, kamers en roterende schijven.

Visco koppeling

Globaal werkt het als volgt:

Er zijn twee kamers die door middel van een Bi-metaal van elkaar gescheiden zijn.
Bi-metaal buigt of strekt automatisch als het warm wordt.
Als de motor koud is, zit er alleen siliconenvloeistof in de voorraadkamer.
In de werkkamer waar de meedraaiende platen zitten, zit tussen de 2 platen alleen lucht, waardoor de platen maximaal slippen t.o.v. elkaar.
Wordt het de viscose koppeling warm als gevolg van de hete lucht die de radiator afstraalt, dan zal ook het Bi-metaal in de viscose koppeling warm worden.
Hierdoor trekt het Bi-metaal krom en wordt de voorraadkamer met daarin de siliconenvloeistof geopend en kan er vloeistof in de werkkamer lopen.
Er komt nu siliconenvloeistof tussen de twee draaiende platen die hierdoor als het ware aan elkaar plakken daardoor gaat de ventilator die aan de viscosekoppeling is geschroefd harder draaien en zal meer lucht door de radiator heen gaan aanzuigen.
Hierdoor koelt de radiateur harder en zal de watertemperatuur in de radiateur en dus de motor dalen.
Als gevolg hiervan zal ook de Viscose-koppeling kouder worden, en daarmee het Bi-metaal, dat weer recht wordt en daarmee de voorraadkamer zal afsluiten.
In de Viscose-koppeling zitten schrapers die de siliconen-vloeistof continue terug in de voorraadkamer duwen en omdat het Bi-metaal de voorraadkamer heeft afgesloten, loopt de werkkamer leeg en komt er weer lucht in plaats van vloeistof tussen de 2 platen.
Daardoor wordt de weerstand tussen de 2 platen weer groter en zal gaat de ventilator langzamer draaien. En daarmee start een nieuwe cyclus van warm worden, koelen, warm worden, etc, etc

Kortom een belangrijk proces om de motor op de juiste temperatuur te houden.
Absoluut niet te warm, maar ook zeker niet te koud.

Heeft u problemen met de koeling? Neem contact op met onze chef werkplaats Jan van der Pool