De koppeling en het vliegwiel; een kostbaar slijtagedeel

De koppeling in elke 4×4 heeft een aantal functies.
Als eerste brengt hij de kracht van de motor over naar de versnellingsbak, dan naar de tussenbak en de assen.
Maar minstens zo belangrijk als het overbrengen, is het ontkoppelen, het onderbreken van de krachten.
Schakelen zonder koppeling is niet onmogelijk, maar ook niet makkelijk. En ook zeker niet bevorderlijk voor je versnellingsbak…..

Een koppeling bestaat uit een aantal delen; een koppelingsplaat, drukgroep, druklager (eventueel hydraulisch), een gaffel, toplager en vliegwiel.
Een versleten koppeling gaat vaak slippen, de toeren gaan wel omhoog maar de snelheid niet. Maar ook het niet goed ontkoppelen, slecht schakelen of vreemde geluiden kunnen een slijtage aan het licht brengen.
Waar voorheen alleen de eerste 3 vervangen werden bij een versleten koppeling, is (helaas) ook het vliegwiel een echt slijtagedeel geworden.
Vaker en vaker wordt er gebruik gemaakt van een zogenaamd ‘Dubbel Massa Vliegwiel’. Dit vliegwiel bestaat uit 2 helften, die ten opzichte van elkaar kunnen draaien.
Voordeel hiervan is dat trillingen en vibraties beter opgevangen kunnen worden. Dit wordt door veren en dempers gedaan, verwerkt in het vliegwiel.

Nadeel hiervan is dat deze delen sterk aan slijtage onderhevig zijn. Speling op de lagers, slap worden van de veren of zelfs compleet doorslaan van het vliegwiel komt regelmatig voor.
Dit is tot een bepaalde hoeveelheid speling niet erg, en kan je hem weer terug monteren met een nieuwe koppeling.
De meeste vliegwielen zijn helaas niet bestand tegen de grote belasting van het trekken van zware karren, heftig offroad en grotere wielen.
het risico bestaat alleen dan wel dat als het vliegwiel na 30.000 km besluit er mee te stoppen, je de versnellingsbak weer moet demonteren om hem te vervangen.
En voor wie zijn 4×4 wel eens van de onderkant ziet, die weet dat dit geen klein klusje is……

4x4 versnellingsbak koppeling vervangen

Dit til je niet even op….

Daarvoor monteren wij bijna altijd een Heavy Duty koppeling, en als het even kan een versie met een ‘ouderwets’ vast vliegwiel.
Je hebt dan een koppeling die sterker is dan origineel, en een vast vliegwiel welke de auto gaat overleven.
De koppeling kan gemiddeld zo’n 20-40% meer kracht/temperatuur aan. Bij klassieke voertuigen als de Landcruiser 70, 73, 74, 75, 76, 78, 79 en de landrover Defender kan dit resulteren in een iets zwaardere pedaaldruk, maar bij de meeste voertuigen is dit (mede door een bekrachtiger) bijna niet voelbaar.
Overweeg ook altijd om de koppelingscilinder(s) mee te vervangen, zeker als je op lange reizen gaat. Lekkage hiervan is namelijk ook een veel voorkomend probleem.

Heavy Duty koppeling gemonteerd

Van de meest gangbare types zoals de Nissan Patrol 3.0 hebben wij de koppeling en vliegwiel als set op voorraad, en veel voorkomende zoals de Pajero 3.2  en Toyota landcruiser zijn met enkele dagen te leveren. Het vervangen van de koppeling doe je niet zelf; laat dat een van onze vakkundige 4×4 monteurs doen. Montage en afstellen is cruciaal voor het juist functioneren van de koppeling en voor maximale levensduur. Want ook een HD koppeling kan verbranden als hij niet goed afgesteld is.

Meer info? Ben naar 0488-431422 of stuur een email naar info@saris4x4.nl

0 Reacties

Schrijf een Reactie

Fields with * are required