VW Amarok Off Road Edition

Onze laatste creatie! Vanuit de UK kregen wij de vraag of we een Amarok konden opbouwen met de looks van de Blue Lizard. En of dat gelukt is! Wij hebben de auto voorzien van een Old Man Emu veerpakket, Delta 4×4 bodylift (100 mm) en spatbordverbreding om de Cooper STT Pro in de maat 35×12.50R18 te kunnen monteren. De Klassik-B velgen hebben de looks van een beadlock velg, zonder de nadelen. De Rival bumpers zijn aangepast zodat deze naadloos aansluiten op de verbreding en de bodylift. Sidebars zijn volgens wens van de klant gemaakt uit RVS, daarna zwart gecoat. De TJM snorkel zorgt voor frisse lucht, en geeft de auto ook net dat avontuurlijke.

Our latest creation! From the UK we were asked if we could build a VW Amarok with the looks of the Blue Lizard. With succes. We’ve mounted a Old Man Emu suspension “level” kit, a Delta 4×4 100 mm bodylift kit and Delta fender flares to fit the giant 35×12.50R18 Cooper STT Pro tires. The Klassik-B wheels have the looks of a beadlock, without the disadvantages . The Rival bumpers front and rear are modified to fit the fenders and the bodylift kit. Sidebars are custom made to the wishes of the client, stainless steel and black powdercoated. The TJM snorkel supplies the engine of fresh air, and gives the car a adventurous look.

Pick-up special 4WD Magazine

De pickup special van 4WD Magazine is bij ons zojuist op de mat gevallen, met daarin uitgebreid verslag van de Blue Lizard Amarok. Geen abonnement? Geen probleem. Kom er een bij ons halen of bestel hem online via https://4wdmagazine.nl/product/uitgave-4wd-06-2020/ en gebruik de kortingscode: amarok

VW Amarok V6 Blue Lizard offroad 4x4 off road lift winch

Rallye Breslau verplaatst naar September 2020

De Breslau Rally in Polen, waar Jip Saris samen met Jos Beekman, in Juli 2020 de strijd aan zal gaan met de elementen, is verplaatst naar September 2020.

Heel de wereld is in de ban van het Corona virus, dat is geen verassing. Grote evenementen worden afgelast en verplaatst. Zo ook de Breslau Rally in Polen.

Ondanks dat het aantal besmettingen afneemt, is elk land op zijn beurt bezig met voorzichtig meer ruimte geven aan zijn bevolking.

Langzaam maar zeker komt de wereld weer een beetje in beweging, maar nog lang niet overal.

Mede daarom heeft de organisatie van de rally besloten deze te verplaatsen naar een later tijdstip, ook om de vele deelnemers de tijd te geven om adem te halen.

Lees hier het officiele bericht van de organisatie, voor meer info over het team klik hier


 

Rallye Breslau Poland moves to September 2020
News Event Calendar RBI Sport 2020/21
Official communication

Dear Competitors, dear Motorsport Community,

After almost 3 months of lockdown the European countries begin to consider the emerging from it. Governments are trying to find ways to reopen shuttered economies and return to relative normality.
We carefully evaluated all options and made the decision to move Rallye Breslau Poland from the original dates to September this year. The 5-racing-days-event will take place within the period 15-27.09.2020. The final dates will be announced soon in a separate communication
This was a very difficult decision, but under the complex restricting circumstances that is the only option to keep the event take place this year. By today, we have 217 entries from 16 nationalities, which speaks for the power and commitment of the huge Breslau Family. We thank you for your trust and highly appreciate it!
We know that plans have to be rearranged but all our lives have changed completely in the last three months, living with the pandemic. Numerous events were canceled or postponed and the sport in general was completely shut down. The European countries are all making steps in direction of reopening and returning to normality, but it will take more time than previously expected.
The decision to move the rally to new dates in September is not coming from the base of fear, but from a thoughtful consideration and estimation of the international situation. We also believe that this will give many of us valuable time to recover from the destructive consequences of the crisis. Our intention as organizer is not only to deliver a good and professional rally but also to be responsible for the health and the well-being of participants and their families.

The consequences from the pandemic situation require complete rearrangement of the Event Calendar of RBI Sport for the current and for the next year. We want to inform you on time, as this will help your planning.
Plan for Event Calendar RBI Sport 2020/21
– Rallye Breslau Poland 2020 will be moved from June/July 2020 to the period 15 – 27.09.2020*
– Fenix Rally 2020 in Tunisia will be moved from October 2020 to the period 13 – 20.03.2021*
– Balkan Trophy 2020 will be cancelled. Planning for event 2021 is ongoing.
– Rallye Breslau Poland 2021 is planned in the period 26.06 – 11.07.2021*
– Baja Europe 2020 will be cancelled. Planning for event 2021 is ongoing.
– Possible new event is planned for Sept/Oct 2021.

* Final dates to be announced

Stay healthy and prepare for high amounts of rally action and Breslau adrenaline!

Yours
Alexander Kovatchev & RBI Sport Team


vanEschvoorJip_BP2012-2079

Extreem offroad? Wij hebben de juiste offroad banden

Voor elke situatie, van zand, steen, sneeuw of modder hebben wij de beste offroad banden.

Als het gaat over een combinatie van veel weg-kilometers en licht offroad, zoals veel 4×4 reizigers en overlanders, wordt vaak gekozen voor een All Terrain AT profiel.
Deze banden zijn vaak 50/50 of 60/40 weg/offroad en dus echte allrounders. Ideaal onder veel omstandigheden, maar het blijft een compromis.

Voor de 4×4 reiziger die wat zwaarder willen gaan zoals met 4WD Travel, Harrie Schouten of Car Challenge, kunnen er voor kiezen om een band te nemen die meer geschikt is voor modder en klei. Dit rijdt wel iets minder op de weg (lees; geluid en grip) maar het verschil in het terrein is ook wel groot. Deze banden “lossen” de modder beter dan de AT varianten, en doordat de profielen dieper zijn kunnen ze beter overweg met de zwaardere omstandigheden. De BF Goodrich Mud Terrain KM3, Cooper STT Pro en General X3 zijn hier mooie voorbeelden van.

Als je niet over de weg hoeft, en tractie in de zware bagger, klei en moerassen belangrijk is, ga je voor een 100% offroad band. Hiermee kan en mag je wel over de weg (iig in NL) mar dat hebben je vullingen liever niet. Hoge diepe kammen zorgen voor extreme grip in het zwaarste terrein, maar zijn niet gemaakt om lekker soepel over de weg te rollen. Balanceren hoef je niet aan te beginnen bij deze banden….. Het fijnere blokprofiel geeft nog iets van rechtuit stabiliteit op hardere ondergrond, maar in de modder komen deze banden het best tot hun recht. Bekende banden zijn Simex (moeilijk te leveren), Silverstone, Ziarelli (cuver) en sinds een half jaar hebben wij ook de banden van CST in ons pakket opgenomen. CST is onderdeel van Maxxis, en is vooral in Azie erg bekend. Voordeel van de CST Land Dragon en CL18 is dat ze soepel en licht zijn. En te leveren in maten van 35, 36 en zelf 38 inch hoog.

CST Extreme Mud modderbanden mud tire extreme offroad mudding competition

Voor als comfort geen eis is; de CST Land Dragon voor maximale grip

De voorraad van deze banden is altijd erg beperkt, dus informeer goed naar de prijzen en levertijden via info@saris4x4.nl of bel naar 0488-431422

De koppeling en het vliegwiel; een kostbaar slijtagedeel

De koppeling in elke 4×4 heeft een aantal functies.
Als eerste brengt hij de kracht van de motor over naar de versnellingsbak, dan naar de tussenbak en de assen.
Maar minstens zo belangrijk als het overbrengen, is het ontkoppelen, het onderbreken van de krachten.
Schakelen zonder koppeling is niet onmogelijk, maar ook niet makkelijk. En ook zeker niet bevorderlijk voor je versnellingsbak…..

Een koppeling bestaat uit een aantal delen; een koppelingsplaat, drukgroep, druklager (eventueel hydraulisch), een gaffel, toplager en vliegwiel.
Een versleten koppeling gaat vaak slippen, de toeren gaan wel omhoog maar de snelheid niet. Maar ook het niet goed ontkoppelen, slecht schakelen of vreemde geluiden kunnen een slijtage aan het licht brengen.
Waar voorheen alleen de eerste 3 vervangen werden bij een versleten koppeling, is (helaas) ook het vliegwiel een echt slijtagedeel geworden.
Vaker en vaker wordt er gebruik gemaakt van een zogenaamd ‘Dubbel Massa Vliegwiel’. Dit vliegwiel bestaat uit 2 helften, die ten opzichte van elkaar kunnen draaien.
Voordeel hiervan is dat trillingen en vibraties beter opgevangen kunnen worden. Dit wordt door veren en dempers gedaan, verwerkt in het vliegwiel.

Nadeel hiervan is dat deze delen sterk aan slijtage onderhevig zijn. Speling op de lagers, slap worden van de veren of zelfs compleet doorslaan van het vliegwiel komt regelmatig voor.
Dit is tot een bepaalde hoeveelheid speling niet erg, en kan je hem weer terug monteren met een nieuwe koppeling.
De meeste vliegwielen zijn helaas niet bestand tegen de grote belasting van het trekken van zware karren, heftig offroad en grotere wielen.
het risico bestaat alleen dan wel dat als het vliegwiel na 30.000 km besluit er mee te stoppen, je de versnellingsbak weer moet demonteren om hem te vervangen.
En voor wie zijn 4×4 wel eens van de onderkant ziet, die weet dat dit geen klein klusje is……

4x4 versnellingsbak koppeling vervangen

Dit til je niet even op….

Daarvoor monteren wij bijna altijd een Heavy Duty koppeling, en als het even kan een versie met een ‘ouderwets’ vast vliegwiel.
Je hebt dan een koppeling die sterker is dan origineel, en een vast vliegwiel welke de auto gaat overleven.
De koppeling kan gemiddeld zo’n 20-40% meer kracht/temperatuur aan. Bij klassieke voertuigen als de Landcruiser 70, 73, 74, 75, 76, 78, 79 en de landrover Defender kan dit resulteren in een iets zwaardere pedaaldruk, maar bij de meeste voertuigen is dit (mede door een bekrachtiger) bijna niet voelbaar.
Overweeg ook altijd om de koppelingscilinder(s) mee te vervangen, zeker als je op lange reizen gaat. Lekkage hiervan is namelijk ook een veel voorkomend probleem.

Heavy Duty koppeling gemonteerd

Van de meest gangbare types zoals de Nissan Patrol 3.0 hebben wij de koppeling en vliegwiel als set op voorraad, en veel voorkomende zoals de Pajero 3.2  en Toyota landcruiser zijn met enkele dagen te leveren. Het vervangen van de koppeling doe je niet zelf; laat dat een van onze vakkundige 4×4 monteurs doen. Montage en afstellen is cruciaal voor het juist functioneren van de koppeling en voor maximale levensduur. Want ook een HD koppeling kan verbranden als hij niet goed afgesteld is.

Meer info? Ben naar 0488-431422 of stuur een email naar info@saris4x4.nl

VW Amarok en de Ford Ranger hetzelfde…..?

In de week dat Ford met de eerste (officiële) beelden komt van de Ranger Raptor, gaan ook andere geruchten in de rondte

Na de verrassende mededeling dat Volkswagen en Ford in de toekomst samen bestelauto’s willen ontwikkelen, lijken deze speculaties niet van lucht.
Een nieuwe mogelijkheid wordt nu geopperd door de Australische VW topman Michael Bartsch, die toegeeft dat een gezamenlijke productie van de Ford Ranger en Volkswagen Amarok tot de mogelijkheden behoort.

Dat meldt het Australische vakblad GoAuto, dat Bartsch sprak bij de introductie van de VW Tiguan Allspace. Gevraagd naar de mogelijkheden voor de samenwerking, zei Bartsch dat “op dit moment alles nog mogelijk is”. Hij zegt ook dat Volkswagen de kosten voor productie van de Amarok graag naar beneden wil brengen, en dat een samenwerking met Ford, dat met de Ranger een concurrerende 1 tons pick-up heeft, een goede mogelijkheid is.  Bartsch verwees naar de gezamenlijke productie van de Nissan Navara, de Renault Alaskan en de Mercedes-Benz X-Klasse, waar flinke synergievoordelen worden behaald.

Een echt gezamenlijke pick-up van Ford en VW laat overigens nog wel even op zich wachten. Voor 2020 staan voor zowel de Amarok als de Ranger updates gepland; een gezamenlijke pick-up zou op zijn vroegst in 2025 het levenslicht kunnen zien.

Saris 4×4 op LRCH Vakantiebeurs 2018

Ook dit jaar zijn wij weer aanwezig op de LRCH 4×4 Vakantiebeurs 2018 in Loon op Zand.

Dé 4×4 vakantiebeurs

Op zondag 18 maart 2018 vindt tussen 10:00 en 16:00 uur voor de veertiende keer dé 4×4 vakantiebeurs plaats.

De beurs is bij uitstek de plek waar je moet zijn voor een avontuurlijke vakantie met jouw 4×4. Tijdens deze editie is er voor de bezoeker weer van alles te beleven. Er is van alles te vinden over vakantiebestemmingen, avontuurlijk kamperen en attributen om je helemaal reisklaar te maken.

Dé 4×4 vakantiebeurs wordt georganiseerd door de Land Rover Club Holland en is gratis voor iedereen toegankelijk. Elk jaar komen er ongeveer 3.500 bezoekers op af. Kom gerust een kijkje nemen!

Wat is er te doen?

Beursterrein

  • Diverse reisaanbieders;
  • Campings met 4×4 mogelijkheden;
  • 4×4 auto gerelateerde vakantie-equipment;
  • Land Rover gerelateerde reisaccessoires;
  • Outdoorproducten en -kleding;
  • Dak-/tipi-/trailertenten.

Activiteiten hele dag door

  • Offroad rijden voor LRCH leden;
    niet LRCH-leden met een Land Rover kunnen zich tegen een kleine vergoeding voor deze dag registreren
  • LRCH Trial 1;
    eerste editie van 2018
  • RC Land Rover Offroad parcours;
    uitdagend parcours voor radiografisch bedienbare Land Rovers
  • Diverse andere leuke activiteiten voor jong en oud!

Je vakantie begint al op 18 maart 2018 op Experience Island in Loon op Zand!

 

Saris 4×4 met de Blue Lizard op de Abenteuer Allrad 2018

Van 31-05-2018 t/m 03-06-2018 zijn wij te vinden op de grootste 4×4 beurs van Europa: de Abenteuer Allrad in Bad kissingen.

In 4 dagen tijd bezoeken ruim 65.000 mensen deze beurs, waar alles te vinden is voor de avontuurlijke 4×4 reiziger.

Van daktent tot rijplaat, vrijwel alles is er te vinden.

Al diverse jaren zijn wij aanwezig, onder andere op de stand van Delta 4×4 en Black Sheep Innovations.

Dit jaar zullen wij hier onze Blue Lizard presenteren, in een nieuwe tent genaamd; 4×4, The Enthusiasts

Voor iedereen die iets heeft met avontuurlijk reizen; hier moet je geweest zijn.

Om een idee te krijgen is er heel veel op YouTube te vinden:

Zien wij jullie ook op deze geweldige beurs?

Winterbanden 2018; Let op verscherpte regelgeving

Scherpere regelgeving winterbanden vanaf 2018

Vanaf 1 januari 2018 volstaat in Duitsland voor nieuw geproduceerde en gemonteerd banden niet langer de aanduiding M+S wanneer deze banden in de winter worden gebruikt.
Zorg dus voor de juiste winterbanden of all-season banden op uw 4×4 of SUV.

Het sneeuwvlokjessymbool is dan verplicht. 86 procent van de Nederlandse automobilisten is daar echter niet van op de hoogte.

Vanaf DOT-code 0118, oftewel banden met een productiedatum vanaf de eerste week van 2018, is het symbooltje met de bergtoppen en het sneeuwvlokje (ook wel Alpinesymbool genaamd) voor winter- en vierseizoenenbanden bij de Oosterburen wettelijk verplicht. Voor oudere banden volstaat de markering M+S (modder en sneeuw, mud and snow) wel nog, met een overgangsperiode tot 2024. Bij overtreding van de nieuwe wet kunnen boetes van 60 tot 80 euro worden opgelegd, of hoger wanneer er hinder of gevaar is veroorzaakt. In Duitsland wordt tevens overwogen om het minimum van 4 millimeter profiel in de winter te verplichten, zoals dat nu in Oostenrijk en Tsjechië al in de wet is vastgelegd.
De boetes in Oostenrijk kunnen oplopen tot 5.000 euro.

Advies aan wintersporters

Om het Alpinesymbool te mogen gebruiken, moet de band aan bepaalde minimale eisen voldoen voor wat betreft grip bij winterse omstandigheden (de snow grip index).
M+S komt voort uit markeringen die voorheen voornamelijk voor terreinbanden werden gehanteerd en mag door de fabrikant naar eigen inzicht worden gehanteerd.
Dit zegt dan ook helemaal niets over de winterse prestaties van de band, laat staan dat deze bij uitstek geschikt zou zijn voor gebruik in winterse omstandigheden.
In elk Europees land gelden weer andere regels met betrekking tot winterbanden. Een actueel overzicht van de winterbandenregels per land is te vinden op de interactieve kaart van Europa via www.bovag.nl/winterbanden. Het advies voor Nederlandse wintersporters die richting de Alpen trekken is dan ook te zorgen voor winter- of vierseizoenenbanden met minimaal 4 millimeter profiel én met het sneeuwvlokjessymbool, zodat tijdens de complete reis overal aan de wet voldaan kan worden.

De All Terrain banden General Grabber AT3 en de BF Goodrich All Terrain KO2 voldoen volledig aan deze eisen. Met deze AT banden zit u dus goed in heel Europa.
Voor uw 4×4 zijn er ook goede All Terrain banden te koop, bel of mail naar info@saris4x4.nl

Winterbanden 2018

Beursmoe???

Beursmoe. Die term hoor je nog wel eens van collega’s die niet meer deelnemen aan een van de beurzen in Nederland en Belgie.

Is dat zo? Zijn mensen moe van beurzen, en zoeken ze hun heil alleen nog maar op het internet?

Ik denk van niet.

Onlangs waren wij weer op de Abenteuer Allrad in Bad Kissingen Duitsland. Hier stonden wij op de stands van Delta 4×4 en Black Sheep Innovations, 2 van onze leveranciers.
Tijdens de 4 beursdagen komen er zo’n 65.000 man voorbij. Jong, oud, dik, dun, rijk en arm. Maar allemaal met 1 passie; 4×4 Reizen.
Dit kan met een VW T2 bus, of met een Mercedes Truck van een paar ton. Maar het avontuur trekt. Niemand die 3 weken op een stoeltje aan het zwembad van het all-in hotel wil zitten.
Het avontuur trekt altijd. Of dit nou kamperen is met een daktent op de camping, of dat het met een 4×4 door Afrika trekken is.

Wij komen zelf al een aantal jaren op deze beurs, zowel als bezoeker als standhouder. En het verveelt niet. Natuurlijk zie je dezelfde dingen, daar ga je dan snel langs op.
En daar zit het nou net in. Vernieuwing. Variatie.
Op het moment dat je iets nieuws kan laten zien, zal dit altijd mensen trekken. Wij geloven daarin en zullen dan ook zeker op de verschillende beurzen aanwezig blijven.
Binnen de mogelijkheden proberen we elk jaar iets nieuws te laten zien, een nieuw project, nieuwe producten of nieuwe diensten.
Zo proberen wij elke beurs voor u de moeite waard te maken om te komen.

Het eerste evenement na de zomer is het 4WD Festival in Oss op 10 September 2017. Al jaren vakkundig georganiseerd door Sander van Zijl met zijn team van 4WD Travel en 4WD Magazine.
Hier zullen wij onder andere aanwezig zijn met 3 hele bijzondere pickup’s, waarvan 1 nog niet geheel onthuld zal worden. Slechts een tipje van de sluier van de bouw van The Blue Lizard zal opgelicht worden…… Maar als u net als ons fan bent van de (europese) pick-up’s dan is het zeker de moeite waard om langs te komen.

banner-saris4

Ook is er tegen een kleine vergoeding een ultieme 4×4 experience te beleven. Wat precies houden we nog even geheim, maar een verhoogde hartslag is gegarandeerd!
De opbrengsten van deze experience komen volledig ten goede van de stichting 4WD Care, voorheen bekend als Stichting 4WD Supporting Bosnia.

Ook gaan we ter plaatse de grote campingstoelen publiekstest doen. Ter plaatse kunt u een uitgebreid gamma aan stoelen testen en uw stem uitbrengen.
Onder de stemmers verloten wij uiteindelijk de testwinnaar!

Tijdens het festival is het ook mogelijk om vrij te rijden met uw 4×4 op de baan.
Deze is voor vrijwel alle 4×4’s geschikt, dus ook de iets minder ervaren rijders kunnen hier eens voorzichtig aan proeven.
Toegangskaarten en kaarten voor het vrij-rijden zijn te krijgen via de site www.4WDFestival.nl
Naast volop vermaak voor groot en klein, is er ook voor de inwendige mens gezorgd.
Genoeg reden om te komen dus!

Naast het 4WD Festival zijn er nog een aantal evenementen waar wij aanwezig zullen zijn.
Zo is op 23-24 September de beurs Outdoor Planet in Belgie. Deze beurs typeert zich doordat het een binnen evenement is, en niet alleen de producten van hoge kwaliteit zijn.
Ook voor de inwendige mens wordt goed gezorgd. Slappe friet of een hamburger waar het vet vanaf druipt zal je hier niet tegenkomen.
Hoogwaardige producten, vers bereid op de Green Egg, of uit een van de vele Foodtrucks maken dit ook een culinair genot.

Op 6-7 en 8 Oktober is de 5e editie van Offroad Budel. Dit evenement is met name geschikt voor de mensen die willen rijden.
Zo’n 1500 routeboeken liggen klaar in verschillende catagorieen, van licht tot zwaar.
Tel daar een grote feesttent, muziek en een kinder animatieteam van zo’n 15 man bij op, dan heb je geen reden meer om niet te komen.
Voorinschrijven is wel verplicht, dat kan via de site www.offroadbudel.nl

Als laatste staat de Dima 4×4 op de agenda op 18 en 19 November 2017. Voor slecht weer hoef je niet bang te zijn, want het is heerlijk binnen!
Deze beurs in Belgie heeft de laatste jaren een behoorlijke groeispurt gemaakt, en ook wij zullen hier met de Blue Lizard aanwezig zijn.

Zo is er dus voor ieders wat wils. Wij hopen dan ook van harte u op een van deze geweldige beurzen te mogen begroeten, en u te laten proeven van de wereld die 4×4 heet.
Want geloof ons, er is niets mooiers dan dat. Of u nu met een Suzuki Samurai of Porsche Cayenne rijdt, als u ook het gevoel voor avontuur heeft, kunnen we elkaar in ieder geval de hand schudden.
Nergens is het makkelijker om zoveel producten en diensten op 1 dag te zien en bekijken.

Tot op een van de geweldige beurzen!

Jip Saris, 4×4 enthousiast.

 

Data overzicht:

10 September 4WD Festival

23-24 September Outdoor Planet (BE)

6-7-8 Oktober Offroad Budel

18-19 November Dima 4×4 (BE)