Tussenbak – De extra aandrijfmogelijkheden
Ooit van mensen de vraag gehad waar die extra hendel in jouw terreinauto nou voor is? Die mensen moeten nu opletten, we gaan nu namelijk uitleggen waar die extra hendel in een 4×4 voor dient!
Onder die extra hendel zit de tussenbak. De tussenbak geeft de mogelijkheid om tussen 2WD en 4WD te kiezen bij een 4×4, in plaats van alleen de 2WD zoals bij een normale straatauto.
De tussenbak brengt de kracht van de motor en versnellingsbak over op de voor- en achteras door middel van aandrijfassen. Er zijn verschillende types tussenbakken in de wereld, hieronder is een tussenbak van een Audi Q7 afgebeeld.
De tussenbakken met inschakelbare 4WD hebben een tandwielsysteem dat erg lijkt op een handgeschakelde versnellingbak.
Via de hendel in cabine kun je de aandrijving van de voorwielen in- of uitschakelen.
Het uitschakelen van de voorwielen heeft als voordeel dat de aandrijfonderdelen minder slijten en dat het benzineverbruik omlaag gaat. In het terrein kan je de voorwielen inschakelen voor extra grip.
De tussenbakken voor permanent 4WD voertuigen zijn iets complexer, en hebben over het algemeen een differentieel ingebouwd zitten. Dit omdat de voorste en achterste aandrijfas in een bocht verschillende snelheden hebben. Zie het filmpje voor meer info.
De tussenbak heeft via de hendel in de cabine de mogelijkheid de voorste- en achterste aandrijfas star te verbinden (locken).
De eerder genoemde tussenbak voor inschakelbare voorwielaandrijving is meestal meteen gelocked als deze ingeschakeld wordt.
Als je een tussenbak locked op asfalt of andere harde ondergrond, dan is de kan groot dat je schade rijdt.
Een ander doel van de tussenbak in een terreinauto is dat er voor een lagere overbrenging gekozen kan worden.
Met als gevolg dat de motor meer trekkracht over kan brengen op die wielen.
Daardoor gaat de maximum snelheid wel omlaag, maar de bestuurder kan de snelheid van de auto wel beter regelen. Deze overbrenging zorgt ervoor dat de snelheid in alle versnellingsbakken met zo’n 40% wordt teruggebracht en de trekkracht neemt met hetzelfde percentage toe.
In de onderstaande afbeelding zijn de verschillende schakelstanden van een Jeep CJ7 tussenbak weergegeven.
Voordat een 4×4 voertuig in de 4WD stand wordt gezet, moet eerst worden gecontroleerd of de vrijloopnaven (indien aanwezig) in de ‘lock-stand’ staan.
Het beste is je auto eerst stil te zetten om de tussenbak van hoog naar laag te schakelen.
Als je weer op de verharde weg komt, zet dan de tussenbak weer in 2H.
Zet dan ook direct de vrijloopnaven (indien aanwezig) weer in de ‘free-stand’.
Dit voorkomt onnodige slijtage aan de voorste aandrijflijn. Bij de automatische vrijloopnaven kan het nodig zijn om een paar meter achteruit te rijden.
2H
Wordt alleen op de verharde weg gebruikt.
Alleen de achterwielen zijn aangedreven, in de hoge versnelling.
4H
Wordt gebruikt als de ondergrond glad is, of wanneer op onverhard wordt gereden.
Alle 4 de wielen zijn aangedreven, in de hoge versnelling.
N
Neutraal. Geen van de wielen wordt aangedreven. Wordt alleen gebruikt wanneer de Power Take Off (PTO) in gebruik is.
4L
Wordt gebruikt als op onverhard wordt gereden, in ruw terrein. Alle 4 de wielen zijn aangedreven, in de lage gearing.
Heeft u na het lezen van dit artikel nog vragen omtrent het onderwerp ‘tussenbak’? Neem dan gerust contact met ons op. Wij van Saris4x4.nl staan altijd voor u klaar!