De bpm-vrijstelling voor ondernemers die een nieuwe bestelauto kopen, verdwijnt per 2025. De overheid wil hiermee de verkoop van emissievrije of heel zuinige bestelauto’s stimuleren. Het is belangrijk om je goed voor te bereiden op deze verandering. De belangrijkste informatie kunt u vinden op de site van de belastingdienst of rijksoverheid. Mocht u inhoudelijk vragen hebben over deze veranderingen, dan adviseren wij ook contact op te nemen met de belastingdienst of rijksoverheid. Zij zijn in het bezit van de nieuwste en laatste ontwikkelingen.

 

Veranderingen ondernemersregeling bpm bestelauto’s vanaf 2025

De ondernemersregeling voor bestelauto’s met een datum eerste toelating van 1 januari 2025 of later vervalt vanaf 1 januari 2025. Dat betekent dat u bpm moet betalen. Heeft uw bestelauto een datum eerste toelating van 31 december 2024 of eerder? En gebruikt u de ondernemersregeling? Dan kunt u dat na 1 januari 2025 gewoon blijven doen, omdat er een overgangsregeling is.

Wie doet aangifte bpm?

Vanaf 1 januari 2025 moet degene die het kenteken van de bestelauto inschrijft bij de RDW aangifte bpm doen. Het maakt dus niet uit wie de kentekenhouder wordt. Meer informatie leest u bij Wie mag aangifte bpm doen?

Welk bpm-tarief geldt voor bestelauto’s?

Hoeveel bpm u betaalt voor uw bestelauto hangt af van de CO2-uitstoot. Voor bestelauto’s met een CO2-uitstoot van 0 gram/km hoeft u geen bpm te betalen.

Wanneer geldt de overgangsregeling?

In sommige gevallen geldt een overgangsregeling. Dat betekent dat u gebruik kunt blijven maken van de ondernemersregeling als uw bestelauto een datum eerste toelating heeft van 31 december 2024 of eerder. U moet dan wel voldoen aan de voorwaarden van deze regeling.

Afschrijving en rest-bpm: hoe werkt dit met de overgangsregeling?

Voldoet u aan de voorwaarden voor de overgangsregeling? Dan geldt de eerste 5 jaar de afschrijving met de forfaitaire tabel. Na 5 jaar is het afschrijvingspercentage van uw bestelauto 100%. U moet nog wel bpm betalen als u binnen deze 5 jaar niet meer voldoet aan de voorwaarden voor de ondernemersregeling.

De overgangsregeling als uw bestelauto is aangemerkt als ‘nieuw motorrijtuig’

Wordt uw bestelauto bij invoer op of na 1 januari 2025 voor de bpm aangemerkt als ‘nieuw motorrijtuig’? Dan kunt u vanaf 1 januari 2025 gebruikmaken van de ondernemersregeling met een bestelauto met een datum eerste toelating van 31 december 2024 of eerder. Voorwaarde is wel dat u voldoet aan alle andere eisen van de ondernemersregeling.

Hoe zit het met de doorschuifregeling?

Verkoopt u uw bestelauto aan een andere ondernemer? Dan mag u de doorschuifregeling bpm voor ondernemers gebruiken. U mag de doorschuifregeling ook gebruiken als een bestelauto in de handelsvoorraad van een autobedrijf is opgenomen en daarna aan een ondernemer wordt verkocht.

Lees meer over de ondernemersregeling voor bestelauto’s.

Link (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/bpm/content/veranderingen-ondernemersregeling-bpm-bestelauto-2025)

 

Veelgestelde vragen over wijziging bpm-wetgeving

1. Welke afschrijvingstabel gaat er gelden voor bestelauto’s?

Voor personenauto’s en bestelauto’s geldt dezelfde afschrijvingstabel voor de bpm. Deze tabel kent een aflopend maandelijks afschrijvingspercentage. Dat blijft ook in 2025 zo. Wat wel vervalt, is het afschrijvingspercentage van honderd procent, zodra er vijf jaar zijn verstreken sinds de Datum Eerste Toelating van de bestelauto. Die regeling hangt nu nog samen met de vijfjaarsperiode waarbinnen de ondernemer die de bestelauto gebruikt, aan de eisen van de ondernemersvrijstelling moet voldoen. Zijn deze vijf jaren verstreken, dan kan met de huidige wet de bestelauto daarna zonder rest-bpm aan een particulier worden verkocht. Als er vanaf 2025 vanaf het begin bpm geheven wordt op elke bestelauto en deze vijfjaarsperiode van de ondernemersvrijstelling niet meer geldt, wordt de bpm via de gewone afschrijvingstabel afgeschreven tot nihil na zeventien jaar en tien maanden.

2. Wat betekent dit voor gebruikte bestelauto’s?

De nieuwe bpm-regeling geldt voor alle bestelauto’s met een Datum Eerste Toelating (DET) vanaf 1 januari 2025. Daarbij geldt een ruime overgangsregeling. Voor alle bestelauto’s met een DET van uiterlijk 31 december 2024 blijft de ondernemersvrijstelling gelden. Dat betekent in de eerste plaats dat ondernemers die voor hun bestelauto in de jaren tot en met 2024 de ondernemersvrijstelling hebben toegepast, deze bestelauto’s zonder bpm-heffing kunnen blijven rijden zolang zij aan de voorwaarden van deze vrijstelling voldoen. Het betekent daarnaast dat het mogelijk is om ná 1 januari 2025 gebruikte bestelauto’s te verkopen met toepassing van de bpm-doorschuifregeling. Verder blijft het na 1 januari 2025 nog mogelijk om de bpm-vrijstelling in Nederland toe te passen bij de import van in het buitenland al geregistreerde bestelauto’s met een DET van uiterlijk 31 december 2024.

3. Hoe zit het met de Datum Eerste Toelating en de overgangsregeling?

Per 1 januari 2025 vervalt de bpm-vrijstelling voor ondernemers met een bestelauto. Vanaf dat moment moet er voor bestelauto’s bpm betaald worden. Wel geldt daarbij een overgangsregeling. Met die overgangsregeling blijven voor bestelauto’s met een Datum Eerste Toelating (DET) van uiterlijk 31 december 2024 de wettelijke bepalingen van kracht over de ondernemersvrijstelling voor bestelauto’s, zoals die luiden op 31 december 2024.

Deze overgangsregeling betekent dat de DET waar ook ter wereld van de bestelauto bepalend is. Ligt de DET van de bestelauto vóór 2025, dan is de overgangsregeling van toepassing op de bestelauto. Van een bestelauto in de zin van deze overgangsregeling is sprake als de bestelauto aan de fiscale inrichtingseisen voldoet. De overgangsregeling geldt niet voor een personenauto (‘geel kenteken’) die weliswaar een DET van uiterlijk 31 december 2024 heeft, maar die in 2025 of later wordt omgebouwd van ‘geel kenteken’ naar ‘grijs kenteken’.

4. Geldt in de overgangsregeling ook de vijfjaarstermijn?

Voor bestelauto’s met een Datum Eerste Toelating (DET) van uiterlijk 31 december 2024 blijft de ondernemersvrijstelling gelden. In het kader van deze overgangsregeling is ook geregeld dat de honderd procent-afschrijving bij vijf jaar blijft gelden voor bestelauto’s met een DET van uiterlijk 31 december 2024. Omdat voor bestelauto’s met een DET van uiterlijk 31 december 2024 de ondernemersvrijstelling blijft gelden, is er voor bestelauto’s die onder deze vrijstelling vallen alleen rest-bpm verschuldigd als de ondernemer binnen de vijf jaar van die vrijstelling niet meer aan de voorwaarden voldoet. De overgangsregeling waarmee de honderd procent-afschrijving blijft gelden voor bestelauto’s met een DET van uiterlijk 31 december 2024, betekent bovendien dat er bij import van een gebruikte bestelauto van minimaal vijf jaar oud en met een DET uiterlijk 31 december 2024 geen bpm betaald hoeft te worden.

5. Wat wordt voor de Belastingdienst bedoeld met een Datum Eerste Toelating voor 1 januari 2025?

De Belastingdienst bedoelt daarmee dat een bestelauto uiterlijk op 31 december 2024 is tenaamgesteld. Als de koper nog niet bekend is, kan het voordelig zijn om het grijs kenteken in 2024 op naam van het eigen bedrijf te zetten en vervolgens in de bedrijfsvoorraad. Het grijs kenteken heeft dan een DET in 2024 en valt in de overgangsregeling voor de bestelauto. Bij latere verkoop aan een ondernemer kan dan met gebruikmaking van de doorschuifverklaring de bpm-vrijstelling worden doorgegeven. Een doorschuifverklaring is vereist om betaling van rest-bpm bij verkoop te voorkomen.

6. Wanneer geldt de overgangsregeling bpm-vrijstelling grijs kenteken voor ondernemers bij tweede-fasebouw?

De overgangsregeling geldt voor grijs kentekenvoertuigen die vóór 2025 als grijs kenteken een DET hebben. Let op: de RDW kan alleen een DET afgeven op een voltooid voertuig. Wil je nog een DET in 2024, dan is het wellicht goed om een voertuig dat aan de minimale eisen voldoet aan te bieden ter keuring. Er is dan een DET in 2024. Vervolgens kan het voertuig dan verder omgebouwd worden, waarbij de overgangsregeling bpm-vrijstelling voor grijs kenteken voor ondernemers geldt. Na volledige ombouw moet het voertuig wel nog een keer ter keuring worden aangeboden bij de RDW.

7. Geldt de overgangsregeling bpm-vrijstelling grijs kenteken voor ondernemers ook voor ombouw van geel naar grijs kenteken?

De overgangsregeling geldt voor bestelauto’s met een datum eerste tenaamstelling waar ook ter wereld tot en met 31 december 2024. Op dat moment moet het een bestelauto zijn. Wanneer men in het buitenland een personenauto inkoopt en deze ombouwt tot een bestelauto en deze bestelauto krijgt nog dit jaar een DET, dan geldt de overgangsregeling en daarmee de bpm-vrijstelling voor ondernemers. Is de ombouw volgend jaar een feit en krijgt de auto in 2025 een DET als bestelauto, dan geldt er geen bpm-vrijstelling. Wel wordt rekening gehouden met de leeftijd van het voertuig. Op de volledige bpm komt een korting. De korting kan worden berekend met de afschrijvingstabel, koerslijst of een taxatierapport.

8. Moet ik bpm betalen als ik in 2025 een grijs kenteken bestelauto met een DET in 2024 ombouw naar een kampeerauto?

De bestelauto met een DET 2024 kan als aan de overige voorwaarden wordt voldaan, gebruikmaken van de overgangsregeling. Voor de bestelauto hoeft dan geen bpm te worden betaald. Wanneer de bestelauto wordt omgebouwd naar een kampeerauto, voldoet deze niet meer aan de voorwaarden voor een grijs kenteken. Er moet dan bpm worden voldaan. De bpm mag worden berekend met een afschrijving naar leeftijd volgens de afschrijvingstabel, koerslijst of taxatierapport. Een taxatierapport kan worden gebruikt als 1) het voertuig niet is opgenomen in de koerslijst of 2) bij aanwezigheid van meer schade dan normale gebruikssporen, waarbij vereist is dat het voertuig geen essentiële gebreken heeft.

9. Geldt voor de toepassing van de overgangsregeling grijs kenteken voor ondernemers de grens van 3000km?

Bestelauto’s met een DET tot en met 31 december 2024 kunnen, mits aan de voorwaarden voor de ondernemersvrijstelling wordt voldaan, gebruikmaken van de overgangsregeling. Er geldt hierbij geen minimum kilometrage van 3.000 km.
De 3.000 km-grens geldt bij beoordeling van de vraag of er sprake is van een nieuw of een gebruikt voertuig als er wél bpm moet worden betaald. Bij een gebruikt voertuig geldt bijvoorbeeld een afschrijving en kan een historisch tarief gekozen worden. Geldt de overgangsregeling, dan speelt die 3.000 km-grens dus geen rol.

10. Er is in 2024 een voertuigkeuring gepland en het voertuig wordt niet goedgekeurd. Herkeuring kan pas plaatsvinden in 2025. Kan het voertuig een DET krijgen van de eerste keuringsdatum?

Nee, dit kan niet. Een DET kan alleen worden afgegeven op een voltooid voertuig ofwel een voertuig waarop een kenteken kan worden afgegeven. Deze hypothetische situatie zal zich naar wij allen hopen niet voor gaan doen. De RDW doet er alles aan om ook herkeuringen nog dit jaar te laten plaatsvinden. Er is extra capaciteit beschikbaar, er zijn meer keuringen aan huis en er wordt indien nodig op zaterdag gewerkt.

11. Wie moet vanaf 1 januari 2025 bpm betalen in geval van tweedefasebouw?

Je kunt pas een Datum Eerste Toelating aanvragen bij de RDW als het voertuig compleet is. Dit betekent dat een voertuig pas kan worden ingeschreven als het voltooid is en er een kenteken op kan worden afgegeven. Vanaf het moment dat het voertuig een Datum Eerste Toelating heeft gekregen, is het bpm-plichtig. Als jouw bedrijf het voertuig ter keuring aanbiedt bij de RDW, dan is jouw bedrijf verantwoordelijk voor de aangifte en betaling van de bpm. Wanneer je gemachtigd wordt door een klant om het voertuig in te schrijven, is de klant de aanvrager van de inschrijving, en dus degene die bpm betaalt.

Link (https://mijn.bovag.nl/actueel/nieuws/veelgestelde-vragen-over-wijziging-bpm-wetgeving)