Versnellingsbak reparatie
Handgeschakeld of automatisch
Versnellingsbak reparatie of revisie
De versnellingsbak zorgt samen met de koppeling, tussenbak en aandrijfassen voor de overbrenging van de kracht van de motor naar de wielen.
Bij een automaat is er ook nog een koppelomvormer, een hydraulisch brein en eventueel elektronische aansturing.
Bij een zware 4×4 met nog veel zwaardere aanhangers wil het wel eens voorkomen dat de versnellingsbak kapot gaat.
Wij gaan niet standaard uit van een nieuwe versnellingsbak, voordat we weten wat er precies aan de hand is.
Je kunt natuurlijk pas zeggen wat er gedaan moet worden als je weet wat er exact aan de hand is.
Daarvoor moet in een aantal gevallen de versnellingsbak gedemonteerd worden.
Na demontage gaan wij de schade en oorzaak beoordelen en krijgt u van ons een offerte voor reparatie, revisie of vervangen van de versnellingsbak.
Werken aan een versnellingsbak is specialistisch werk, en komt erg precies.
Onze monteurs zijn jarenlang opgeleid om dit goed uit te kunnen voeren, maar ook wij hebben wel eens een versnellingsbak die afwijkt van andere types.
Niet altijd zijn de onderdelen beschikbaar vanuit de importeur, wij proberen dan op andere manieren de versnellingsbak te repareren.
Zo levert Volvo geen losse delen voor de T6 automatische versnellingsbak van de XC90. Door eigen import vanuit de USA (er zit namelijk een Amerikaanse bak onder) kunnen wij in veel gevallen toch een reparatie of revisie uitvoeren.
Helaas zien we (te) vaak dat schade aan de versnellingsbak het gevolg is van slecht onderhoud.
Ook een handgeschakelde of automatische versnellingsbak heeft onderhoud nodig.
Zo moet met enige regelmaat de olie ververst worden, en bij een automaat is er ook nog een filter gemonteerd.
Als een handgeschakelde versnellingsbak niet meer goed schakelt, kan het ook zijn dat de koppeling defect is.
Wilt u meer weten over hoe een handgeschakelde versnellingsbak of een automatische versnellingsbak werkt? Kijk dan op de pagina 4×4 Techniek.